Whiteroom Reviews

Van Armed Cloud had ik nog niet eerder gehoord. De band komt uit Nijmegen en bestaat inmiddels zo’n drie jaar. De band speelt symfonische rock met invloeden uit de progressieve metal en pop. De band heeft na het uitbrengen van de ‘Shrouds of Rain’-ep en de vele optredens onderdak gevonden bij het relatief nieuwe Nederlandse label Maxxive Records, waarbij ‘Obsidian Desert’ deze maand verschijnt. De plaat wordt geopend met het titelnummer, waarin meteen duidelijk wordt dat we te maken hebben met getalenteerde en ervaren muzikanten. Het typische prog-metal geluid zit in de arrangementen en de riffs die worden gespeeld. De zang is helder, krachtig en met lange uithalen. Ook in “Jealousy with a Halo” valt er van alles te horen; interessante drumpatronen, afwisseling in de zang en de keyboards die de ruimte krijgen. Het geluid van ‘Obsidian Desert’ is wat je mag verwachten van ‘n album in dit subgenre: alle ingrediënten zijn duidelijk waarneembaar en het geheel is voorzien van een vol geluid. In “Wounded Healer” zit een fraaie melodielijn en ‘n prima duel tussen gitaar en keyboard. Invloeden zijn er te horen van o.a. Rush, Marillion en Dream Theater. Bij het ingetogen “Meltdown” houdt de band zich in. Daarna volgen nog diverse nummers waarin genoeg ruimte wordt gegeven aan de keyboards, gitaar en vocalen. “Pyramid of Charlatans” gaat qua hardheid bijna richting powermetal; de drums hakken er flink op los en ook zanger Daan krijgt de ruimte om zich uit te leven. In totaal staan er tien nummers op‘Obsidian Desert’. Het gebruik van verschillende keyboard- en gitaargeluiden zorgt ervoor dat de plaat voldoende afwisseling kent. Armed Cloud heeft een fraai album in mekaar gedraaid met nummers die lekker wegluisteren en van ‘n uitstekend niveau zijn. Als je van progrock/-metal houdt, val je hier géén buil aan!